Et barn har hundre språk, men blir fratatt nittini.
Skolen og kulturen skiller hodet fra kroppen.
De tvinger en til å tenke uten kropp og handle uten hode.
Leken og arbeidet, virkeligheten og fantasien, vitenskapen og fantasteriet,
det indre og det ytre blir gjort til hverandres motsetninger.
Loris Malaguzzi
«Vi lar oss trekke inn i diskusjoner om detaljer på veien, men vi må heller spørre om det er denne veien vi skal gå!»
Merete Eriksson
lærerstudent
«Kunnskap for få er makt –
kunnskap for mange er frihet.»
(fra Skolenes Landsforbunds fane)
«Vi er på villspor i vårt stressete samfunn. Naturens opprinnelige tempo er langsomt. Du kan ikke skrike til gresset at det skal vokse fortere eller true solen til å stå opp tidligere»
Suzanne Brøgger
«Noe mer forfeilet enn å gi barn karakterer lar seg vanskelig finne, og systemet kan neppe føre til annet – hvis det fører til noe som helst – enn å føre barnet inn på vrangforestillinger om seg selv.»
(fra Axel Sandemose: «Reisen til Kjørkelvik»)
«Hvis læreren virkelig er vis, ber han deg ikke komme inn i sin visdoms hus, men leder deg til din egen forstands dørterskel.»
(fra Kahlil Gibran: «Profeten»)
Kåre Willock (sitat fra Aftenposten)
Læreren: – Ole, har du lært noe denne timen?
Ole: – Nei, jeg har hørt på deg hele timen jeg, lærer.
Fra en vitsebok
(Roald Dahl)
Jeg har aldri latt skolegang komme i veien for min utdannelse.
(Mark Twain)
Det er forstemmende å oppdage at det er vanskeligere å sprenge en fordom enn et atom.
(Einstein)
Det fines to slags viten:
Vi vet noe selv, eller vi vet hvor vi kan få informasjon om det.
(Samuel Johnson)
Barn skal ikke dresseres til dydige dåser ved hjelp av kjedsommelighet. Men barnets lystige sind skal muntres og næres ved skyldfri moro.
(Alexander Kielland)
Skolen skal ikke reflektere samfunnet utenfor, skolen skal heller være modell for hvordan samfunnet der ute burde være.
Lorraine Monroe i boka «Mot alle odds» (Praxis Forlag, 1998)
Jeg skal ikke bli voksen, bare eldre.
Ukjent klok ungdom