Kronprins Haakon har nå vært på sin første forelesning på et norsk universitet. Kronprinsen skal følge forelesninger i offentlig rett og statsvitenskap. Fag og emner som er relevante for hans fremtidige yrke som konge. Kronprinsen skal ikke ta eksamen eller smykke seg med en tittel. Årsaken til dette er i følge kabinettsekretær Hagen: «For kronprinsen er ikke eksamen det som betyr mest. Informasjonen og kunnskapene han tilegner seg er det viktigste».
Av Helge Flagstad (tidl. publisert i Dagbladet)
Det er da jeg sier: «Tenk om alle kunne bli konge.» Tenk om alle kunne gjøre som Haakon. Velge i samarbeid med veiledere fag fra ulike områder som vil være relevant for sitt fremtidige yrke. Velge litt her, litt der og ikke ta eksamen. For som sagt;
Det er kunnskapen og informasjonen som er målet, ikke en karakter eller en tittel.
Og det er interesse og lærelyst som driver Haakon denne høsten, ikke jaget etter en god karakter eller tittel. Tenk om det hadde vært slik for alle. At det var lærelysten, interessen, nysgjerrigheten og jakten på kunnskap som drev oss. Ikke kampen om en god karakter eller en tittel. At eksamen styrer hvordan undervisningen er, hvordan studentene studerer (pugger) er ingen hemmelighet. Tenk om det for alle studenter var læring som stod i fokus. Ikke eksamenskarakteren.
Så igjen; «Tenk om alle kunne bli konge». Ikke ha bekymring om eksamen, velge fag man syntes er interessante og relevante for yrket man studerer til, ikke ha bekymringer om stort studielån, dyr leie på hybelen, mangel på hybel og jobb på Rimi om kveldene. Tenk om alle studenter kunne bli konge.